E-dokument Nové metody výuky - Váš pomocník pro kreativní hodiny
E-dokument čeká na všechny aktivní učitele především na základních, ale i na středních školách, kteří chtějí se svými žáky pracovat nad rámec „povinného“ učiva.
- V e-dokumentu se dozvíte, jaké principy napomáhají učení, jaké aktivity zapojují myšlení žáků a jak pomoci žákovi, aby své vědomosti dokázal také používat.
- Záživnou moderní metodou výuky jsou projekty. Přečtěte si, jaké jsou možnosti a meze projektů nebo čím se vyznačuje projektové vyučování oproti tradiční frontální práci. Upozorníme Vás, jak nejlépe postupovat a co neopomenout.
- Další aktivizující metodou výuky je tzv. problémová výuka, kdy učitel vytváří problémové situace, formuluje problémy a postupně vede žáky k samostatné formulaci problémů. I tato metoda je v e-dokumentu podrobně rozebrána.
- V další části e-dokumentu se podíváme na čtenářskou gramotnost a její zlepšování na celé škole.
- Přímo na pedagogy a školu je zaměřena část dokumentu, která se zabývá inovativními přístupy v procesu rozvíjení pedagogických kompetencí.
Texty jsou oživeny příklady, upozorněními, tipy či pracovními listy.
Autoři
PhDr. Ondřej Hausenblas
Je mezinárodně certifikovaným lektorem programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, zároveň vyučuje na katedře české literatury Pedagogické fakulty UK v Praze.
PhDr. Hana Košťálová
Národní koordinátorka programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), lektorka a certifikátorka programu. Lektorka multikulturní výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Členka autorského a lektorského týmu národního projektu „Koordinátor“ na podporu zavádění reformy do praxe českých škol (tvorba ŠVP). Členka expertní a realizační skupiny Člověka v tísni pro projekt podporující moderní vzdělávání v Etiopii. Spoluautorka publikací „Učím s radostí“ a „Multikulturní výchova ve školním vzdělávacím programu“, pravidelná přispěvatelka a spolueditorka Kritických listů.
Paed. Dr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Pracuje jako odborná asistentka na katedře školní a sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě UK Praha. Vyučuje obecnou didaktiku, vede pedagogické praxe studentů a věnuje se problematice rozvoje didaktických dovedností studentů učitelství a pedagogickým inovacím v kontextu proměn současné školy. Je lektorkou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Obsah
1 Nejen dovednosti, ale také znalosti! aneb Respektování procesů učení ve výuce
- Proč usilujeme o to, aby se žáci učili metodami aktivního učení?
- Principy, jejichž respektování napomáhá učení žáků
2 Aplikace poznatků – od paměťového učení k učení s aplikací
3 Projektová výuka v současné škole
4 Možnosti problémové výuky v současné škole
- Proč problémové vyučování?
- Co je podstatou problémové výuky?
- Role učitele v problémové výuce
- Na co je dobré pamatovat
- Žák v procesu problémové výuky
- Co by mohl učitel vědět
- Typologie problémových úloh
- Klíčové kompetence k řešení problémů
- Problémové úlohy
- Přednosti problémové výuky v kostce
5 Jak redukovat učivo, jak pracovat se střešními pojmy
- Je reforma příčinou poklesu vzdělanosti?
- Čas a redukce učiva
- Střešní pojmy a nosné myšlenky jako osnova učiva
- Jak vyučovat se střešními pojmy?
- Příklad – podrobný popis výuky
- Přílohy
6 Inovativní přístupy v procesu rozvíjení pedagogických kompetencí
- Proměny současné školy
- Klíčové momenty vyučování
- Strategie rozvoje didaktických dovedností
- Inovativní kurz
- Studentské porfolio
- Studentské projekty
- E-kurz Pedagogické inovace v kontextu proměn současné školy
7 Čtenářská gramotnost
- Chceme zlepšit čtenářskou gramotnost v celé škole
- Strategie, kterých žák využívá před čtením
- Strategie, které žák využívá při čtení
- Strategie, které žák provádí po čtení
8 Čtení odborného textu na druhém a třetím stupni školy
- Úvod
- Co by žáci z prvního stupně už měli v četbě umět?
- Čemu by se žáci měli (postupně) pro četbu odborného textu naučit?
- Strategie čtení a porozumění se učí čtením
- Čtení odborného textu na druhém a třetím stupni školy – postupy
- Čím se řídit při výuce čtení odborných textů?
Proč si produkt objednat
Není Vám jedno, jak se Vaši studenti učí, jak přemýšlejí nebo zda umějí načerpané vědomosti použít? Jaké jsou nové metody ve výuce?
Inspirujte se e-dokumentem, který obsahuje tyto okruhy témat:
- procesy učení ve výuce,
- aplikace poznatků,
- projektová výuka,
- problémová výuka,
- redukce učiva, práce se střešními pojmy,
- rozvíjení pedagogických kompetencí,
- čtenářská gramotnost.
Forma:
Elektronický dokument ve formátu PDF si stáhnete z našich internetových stránek. Adresu pro stažení tohoto dokumentu obdržíte obratem po vyplnění a odeslání příslušné internetové objednávky. Kdykoliv si jej můžete vytisknout; pro otevření dokumentu je třeba mít nainstalovaný program Adobe Acrobat Reader. Zároveň s zpřístupněním dokumentu Vám bude vystavena a odeslána poštou zálohová faktura. Prosíme o její včasné uhrazení. Po připsání platby na náš účet Vám obratem zašleme daňový doklad - fakturu.
Ukázka
Nové metody výuky - ukázka
Vaše otázky ohledně tohoto produktu zodpoví:
Ing. Lenka Horáčková - lenka.horackova@dashofer.cz