"Co je to Montessori? Je to dobré pro moje dítě? Můžu něco z toho použít ve své pedagogické praxi? Měla bych se o tento ve světě rozšířený systém zajímat blíž?“
Možná se i Vám hlavou honí podobné otázky. Připojte se k nám a objevte svět Montessori pedagogiky, který dětem i učitelkám nabízí klidnou a tvořivou atmosféru plnou sounáležitosti a respektu.
S vaší pomocí se z dětí díky Montessori pedagogice stanou samostatní průzkumníci plní odvahy, sebejistoty a vědomí „já to zvládnu“ nebo „už to dokážu sám“. Objeví, že nic není špatně a nic není dobře, prostě všechno pouze je. Děti zažijí pocit jedinečnosti, některé konečně objeví hranice a další klíč k řešení konfliktů. Všechny tvoří neoddělitelnou součást celku, včetně učitelek (průvodkyň).
Komu je brožura je určena?
- Pedagogickým pracovníkům
- Ředitelkám MŠ
- Rodičům
- Montessori průvodkyním
Co získáte?
- Řadu námětů, postřehů a konkrétních návodů, jak dělat věci jinak a podpořit rozvoj dětí předškolního věku.
- Průvodci Montessori v brožuře mohou najít odpovědi na některé své otázky.
- Výtah z reálného ŠVP jedné z nejlepších Montessori školek v ČR.
Doporučení:
Brožuru Montessori inspirace pro mateřské školy doporučuje společnost Montessori ČR
Názory a doporučení čtenářek:
- doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D. (Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci)
Nová publikace Montessori inspirace pro mateřské školy renomované autorky a odbornice na Montessori pedagogiku Vlasty Hillebrandové přináší řadu námětů, nápadů a inspirací pro práci s dětmi předškolního věku, jež přímo vybízí k tomu, vyzkoušet je v praxi.
Publikace je přehledně členěna do osmi kapitol, které nabízejí jak erudovaný vhled do zásad Montessori pedagogiky pro předškolní vzdělávání, tak velmi inspirativní náměty pro každodenní praxi a možnosti využití nových a neotřelých pedagogických námětů v každodenní praxi.
V úvodu publikace autorka čtenáře seznamuje se svým osobním příběhem, proč se vydala na cestu Montessori pedagogiky, v níž i po bezmála třiceti letech praxe, z nichž většinu strávila jako ředitelka Montessori mateřské školy v Jablonci nad Nisou a členka vedení společnosti Montessori ČR, vidí stále smysl, radost a naplnění. Druhá kapitola velmi neotřelým a zasvěceným způsobem čtenáře seznamuje s hlavními zásadami či pojmy Montessori pedagogiky jako je absorbující mysl, senzitivní fáze, svoboda a volba, polarizace pozornosti aj. Z autorčina výkladu čiší jak hluboká znalost dané problematiky, tak i dlouholetá zkušenost školitelky Montessori kurzů, s níž dokáže velmi jednoduše, srozumitelně a přitom zasvěceně vysvětlit i obtížnější pasáže Montessori pedagogické koncepce či problematiku osobnosti a úlohy průvodce/průvodkyně v mateřské škole.
Rádi byste se dozvěděli, jak zajistit pro děti bezpečné a připravené prostředí? Jak „vyrobit“ ticho, klid a rovnováhu? Jak vést děti přirozenou formou k mravním a etickým hodnotám? Pak se začtěte do páté kapitoly nazvané Praxe. Zde čtenáři naleznou řadu praktických rad, osvědčených zkušeností či námětů pro inspiraci, jak pracovat s dětmi v mateřské škole s respektem k individuálním potřebám, s velkou mírou samostatnosti a sebeobslužnosti dětí, s vědomím sociální sounáležitosti, respektující komunikace a zároveň svobody a odpovědnosti všech aktérů (dětí, průvodců, rodičů) za sebe sama i „společenství“ mateřské školy jako celku.
Budoucí pedagogové připravující se na svou profesi, stejně tak jako učitelé/průvodci již v praxi působící, velmi ocení kapitolu pojednávající o jednotlivých oblastech Montessori pedagogiky. Najdou zde praktické ukázky a postupy, jak pracovat s vybranými Montessori pomůckami v oblasti praktického života, smyslového materiálu, matematiky, jazyka či oblasti poznáváme svět. Zájemci o Montessori pomůcky se dozvědí o možnostech, jak si prakticky vyzkoušet např. přelévání, zametání, čištění bot, práci s válečky, se zapínacími rámy, s červenomodrými tyčemi, s obrázky částí stromu či pohyblivou abecedou a alespoň zprostředkovaně tak mohou zažít např. „zázrak čtení“, jež prožívají děti pracující s Montessori materiálem.
Jak vypadá den v Montessori mateřské škole? Mohou rodiče či prarodiče pobývat alespoň částečně s dítětem ve školce? A jak je to se samostatností dětí při oblékání či svačinách a obědech? To vše se čtenář dozví v sedmé kapitole, a to ne pohledem zkušeného a vševědoucího dospělého, ale pohledem dítěte, jak ono vnímá a prožívá den v Montessori školce. Tento nápad autorky velmi oceňuji, neboť nás nejen uvádí do dětského vnímání reality, ale prokazuje tak i velký respekt k dítěti, k jeho potřebám, touhám či obavám. Obrací tak naši pozornost k dítěti jako tvůrci sebe sama a ctí tak jeden z hlavních principů Montessori pedagogiky.
Za velmi přínosný pak považuji i výtah ze Školního vzdělávacího programu Montessori mateřské školy v Jablonci nad Nisou, jíž je Vlasta Hillebrandová dlouholetou ředitelkou, a jež se stala též fakultní školou Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci. Nejen studenti, ale i mnozí učitelé/učitelky mateřských škol zde najdou inspiraci i praktické doklady toho, jak Montessori předškolní vzdělávání naplňuje současné trendy v předškolním vzdělávání, ať už se jedná o inkluzivní vzdělávání, zdravý životní styl, wellbeing či čtenářskou a matematickou (pre)gramotnost.
Nejnovější publikaci Vlasty Hillebrandové doporučuji všem zájemcům nejen o Montessori pedagogiku, ale o výchovu a vzdělávání v moderním a inovativním směru vůbec.
- Magdalena Lautnerová (novinářka, redaktorka):
„Vlasti, dnes přišla tvoje knížka a musím ti pogratulovat. Je to zatím nejsrozumitelnější představení montessori pedagogiky pro širší veřejnost i pro učitelky jiných mateřských škol.“
- Pavla Ondrušková:
„Tvoje knížka je už pročtená „horem – dolem“. V té knížce je všechno, co tam být má, a je to moc příjemné čtení. Jasně, stručně, jednoduše, lidsky napsáno.“
- Veronika Cvečková:
„Brožúrka Montessori Inspirace pro mateřské školy je naozaj jedna veuká inšpirácia.
Nájdeme v nej jednoducho vysvetlené princípy a fungovanie montessori škôl, množstvo inšpirácií z reálneho diania v materských školách, príklady z praxe, a to všetko je doplnené o fotky pre úplné dotvorenie si predstavy. Čítanie je nenáročné. Autorka brožúrku napísala jednoducho, stručne a výstižne. Za najväčší plus považujem, že táto brožúra nie je určená len pre niekoho, kto sa o montessori zaujíma, ale pre každého. Námety sa dajú použiť v klasických škôlkach, v domácnosti,...všade, kde je záujem robiť veci trocha inak.
Odporúčam všetkými desiatimi, je skvelá!“
Publikace je k dispozici i v on-line verzi na www.montessorivms.cz. Ta je doplněna o právní předpisy z oblasti školství.
Autoři
Vlasta Hillebrandová
Nedávno o mně někdo někde řekl, že jsem jako radlice. Pobavilo mě to a uvědomila jsem si, že před mnoha lety jsem zahlédla na nějakém billboardu heslo: „My prorážíme, ostatní následují.“ To mě opravdu zaujalo, a když mi bylo nejhůř a moje mysl našeptávala „Vzdej to.“, byla to právě ta billboardovská věta a možná moje duše i vnitřní vedení, které mě posouvalo dál a dál.
Vystudovala jsem metodu One Brain a nahlédla do psychologie relaxace. Měla jsem možnost být zařazena do zcela prvního kurzu Montessori v Československu a následně ve školním roce 1996/97 zařadit naši mateřskou školu do sítě škol jako Montessori. Stála jsem u založení Společnosti Montessori ČR, o. p. s. S objevením pedagogiky Montessori jsem našla naplnění a smysluplnost. Je mi ctí to předávat s láskou dál.
Vzdělání
- SpgŠ Litoměřice, 1976
- Univerzita Karlova, Filosofická fakulta – Psychologie relaxace, 1991
Montessori kurzy
- Integrated education – preprimary training (agens 3-6) in Montessori philosophy, – 160 hod , 1997
- Český národní Montessori diplom
- Montessoriovská pedagogika a léčebná pedagogika – 500 hod, 2003-2005 Claus – Dieter Kaul (2010)
- Kosmické výchovy – Maggie Tait (2003), manželé Volkelovi (2010)
- Principy pedagogiky MM v životě člověka – Healy (2010)
- Tělesná výchova, pohybové dovednosti doc. Tomáš Dohnal (2009)
- Kurzy s Elou Eckart, Paulem Epsteinem, Sonie McFarland a mnoho dalšího
Praxe
- Od roku 1997 ředitelka MŠ Montessori Jablonec nad Nisou
- Od roku 1999 lektorka metody Montessori
- Od založení Společnosti Montessori členka výboru a zároveň lektorka kurzů pořádaných Společností Montessori, zajišťuje možnost praxe a hospitací v MŠ
- Montessori Jablonec
- Spolupráce při přednáškách a výuce: Technická univerzita Liberec, Pedagogická fakulta; Střední pedagogická škola Liberec; Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta
- informativní kurzy pro rodiče a další zájemce
- semináře pro DVPP různých krajů ČR
- aktivní účast na konferencích a panelových diskusích
- přednášky v ČR, SR
- publikování v odborných časopisech
Obsah
I. ÚVOD
- Maria Montessori
II. POJMY
- Absorbující mysl
- Senzitivní fáze
- Svoboda a volba
- Vnitřní učitel
- Polarizace pozornosti
- Normalizace
III. PRŮVODCE
- Osobnost průvodce
- Práce průvodce
IV. VÝHODY MONTESSORI PŘÍSTUPŮ
V. PRAXE
- Připravené prostředí
- Ticho, klid a rovnováha – jak na to
- Mravní a etická výchova (Výchova k míru)
- Komunikace
VI. OBLASTI PEDAGOGIKY MONTESSORI
- Praktický život
- Smyslová výchova
- Matematika
- Jazyk
- Poznáváme svět
VII. DEN V MATEŘSKÉ ŠKOLE MONTESSORI
VIII. VÝTAH ZE ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
IX. ZÁVĚR
Ukázka
Ukázka části kapitoly VI. Oblasti pedagogiky Montessori - Praktický život
Ukázka části kapitoly VI. Oblasti pedagogiky Montessori - Poznáváme svět
Ukázka části kapitoly VIII. Výtah ze školního vzdělávacího programu
Ukázka části kapitoly VIII. Výtah ze školního vzdělávacího programu - Autoevaluace MŠ a hodnocení výsledků vzdělávání
Vaše otázky ohledně tohoto produktu zodpoví:
Ing. Lenka Horáčková - lenka.horackova@dashofer.cz