Zkuste se na chvilku zastavit a položit si několik důležitých otázek:
- Umíme rozpoznat a podpořit ve vzdělávání žáky, jejichž bariéry ve vzdělávání vyplývají ze sociálního zázemí?
- Uvědomujeme si, že nefunkční / neúplná / nedostatečně podporující anebo „jen“ kulturně či jazykově odlišná rodina může v chybně nastaveném školním prostředí pro žáka znamenat větší hendikep než lehčí zdravotní postižení?
- Jsme skutečně schopni brát ohledy na speciální vzdělávací potřeby těchto žáků a nabídnout jim všechny existující možné formy podpory?
Co na Vás čeká?
Otevřme společně dveře žákům, kteří stojí za nimi. Tato publikace je vaší mapou:
- Poznejte žáky ze všech úhlů: Naučíme vás identifikovat žáky ze složitých sociálních situací, odlišným mateřským jazykem až po ty ze vyloučených lokalit.
- Systém podpory jako nikdy předtím: Prozkoumáme legislativu a představíme reálné příklady podpůrných opatření pro vzdělávání těch, kteří to nejvíce potřebují.
- Jazykové bariéry nesmí být překážkou: Společně objevíme cesty, jak tyto bariéry rozbourat a poskytneme konkrétní tipy pro jejich překonávání.
- Pedagogičtí asistenti: Podíváme se na to, jak nejlépe začlenit asistenty do týmu a jak z jejich pomoci čerpat maximum pro žáky.
- Síť podpory: Ukážeme vám, jak úzce může škola spolupracovat s orgány sociálně-právní ochrany a neziskovými organizacemi, aby vytvořila silnou síť podpory kolem každého žáka.
Máme pro vás nejen data a teorii, ale živé příběhy a praktické návody. Publikace je cenný zdroj informací, který podporuje inkluzivní vzdělávání a rovné příležitosti ve školství. Připojte se k nám a staňte se součástí pozitivní změny ve vzdělávání.
Učitelé, ředitelé, asistenti – zastavte se na chvíli a zamyslete se: Jsou naše školy připravené na ty, kdo potřebují více pozornosti a péče? Naše publikace je průvodcem, který vás naučí, jak každému žákovi poskytnout to, co opravdu potřebuje, a jak využít každou dostupnou pomoc.
Objednejte nyní a staňte se mostem, po kterém žáci přejdou do světa plného vzdělávacích příležitostí.
Autoři
Mgr. Máša Bořkovcová
Mgr. Marie Bořkovcová absolvovala obor romistika na Filozofické fakultě UK, kde několik let přednášela. Působí v Nové škole, o. p. s., kde se věnuje podpoře romštiny jako živého jazyka, podpoře čtenářství u dětí na ZŠ a lektorování kurzů pro pedagogy, jejichž cílem je podpora sociálně znevýhodněných a romských žáků. Se spolkem Ašta šmé vytváří biografické komiksy na různá sociální témata: v edici Nejisté domovy byla spoluautorkou čtyř komiksů o ohrožených dětech a v komiksové trilogii o Romech O příbjehi je spoluautorkou komiksů Ferko, Albína a Keva. V organizaci Člověk v tísni koordinovala klub matek a vedla předškolní klub. Je autorkou monografie Romský etnolekt češtiny.
Mgr. Lucie Macků
Mgr. Lucie Macků má za sebou více než 15 letou praxi v oblastech sociálního začleňování, inkluzivního vzdělávání a práce s ohroženými dětmi. Mimo jiné racovala pro vládní Agenturu pro sociální začleňování i neziskové organizace podporující děti z nepodpůrného rodinného prostředí. Absolvovala studijní stáže na Durham University ve Velké Británii, Otago University a University of Canterbury na Novém Zélandu. Se znevýhodněnými či hendikepovanými klienty pracovala i v zahraničí – USA, Ukrajině, Gruzii a Maroku. Učila na Fakultě sociálních věd UK i Pedagogické fakultě ČZU. V současné době působí v České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.
PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. je speciální pedagog, třináct let působil nejprve v přímé práci s dětmi a mladými lidmi s různými druhy postižení v pražském Jedličkově ústavu a následně ve školním poradenství ve speciálně pedagogickém centru v Kladně. Od roku 2011 se podílí na projektech na podporu škol spádových pro sociálně vyloučené (nebo sociálním vyloučením ohrožené) lokality, je autorem řady článků a studií zaměřených na práci s žáky se sociálním znevýhodněním a na činnost asistentů pedagoga. V současnosti pracuje jako vyučující na katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK, zároveň lektoruje kurzy pro obecně prospěšnou společnost Nová škola.
Obsah
- Žáci se sociálním znevýhodněním a jejich speciální vzdělávací potřeby
- Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
- Žáci-cizinci a jejich podpora ve vzdělávání
- Žáci ze sociálně vyloučených lokalit a jejich specifické potřeby
- Jazykové a komunikační bariéry žáků (M. Bořkovcová)
- Základní informace ke spolupráci OSPOD a školy (L. Macků)
- Role asistentů ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
- Spolupráce školy s neziskovými organizacemi a poskytovateli sociálních služeb
Ukázka
Podpůrná opatření prvního stupně
V prvním stupni podpůrných opatření jde o spíše drobné, organizačně málo náročné úpravy v organizaci vzdělávání žáka, u kterého se objevuje potřeba nadstandardní podpory při výuce nebo v zapojení do kolektivu spolužáků.
Podpůrná opatření druhého a třetího stupně
- úprava obsahu vzdělávání – posílení výuky českého jazyka,
- výuka podle individuálního vzdělávacího plánu,
- úprava hodnocení,
- pedagogická intervence,
- výuka v předmětu speciálně pedagogické péče,
- podpora asistenta pedagoga (převážně ve 3. stupni podpůrných opatření),
- zavedení pozice školního speciálního pedagoga (ve 3. stupni podpůrných opatření),
- zavedení pozice školního psychologa (ve 3. stupni podpůrných opatření).
Jazykové a komunikační bariéry žáků
Spolupráce OSPOD a školy
Vaše otázky ohledně tohoto produktu zodpoví:
Ing. Lenka Horáčková - lenka.horackova@dashofer.cz